Zadania pedagoga

  1. Dyrektor Zespołu Szkół w Kupnie organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom w celu zapewnienia ich harmonijnego rozwoju zatrudniając za zgodą organu prowadzącego pedagoga (rozp. MEN z dnia 15.01.2001 r § 1 i 14).
  2. Pedagog realizuje zadania współpracując z:
    1. a/ rodzicami uczniów,
    2. nauczycielami,
    3. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
    4. podmiotami działającymi na rzecz rodziny i młodzieży.
  3. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
  4. Formy prowadzonej pomocy są następujące:
    1. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
    2. zajęcia specjalistyczne: logopedyczne, socjoterapeutyczne, korekcyjno- kompensacyjne,
    3. zajęcia psychoedukacyjne,
    4. porady dla uczniów,
    5. porady, konsultacje, warsztaty dla rodziców i nauczycieli.
  5. Uczestnictwo ucznia w zajęciach wymaga pisemnej zgody rodziców.
  6. Zajęcia prowadzą w zależności od potrzeb: pedagog, psycholog lub inny nauczyciel posiadający przygotowanie do zajęć specjalistycznych.
  7. Zadania pedagoga:
    1. pedagog szkolny w ramach swojego pensum nie realizuje zadań dydaktycznych, a zajmuje się jedynie organizacją i udzielaniem pomocy pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom w formie różnych zajęć i spotkań.
    2. pełni rolę wspomagającą w stosunku do wychowawców klas, nie zastępuje ich w zakresie wyznaczonych obowiązków wychowawców,
    3. współdziała z dyrekcją, radą pedagogiczną, psychologiem, wychowawcami w zakresie formułowania i realizacji zagadnień wychowawczych oraz tworzenia problematyki planów wychowawczych klas,
    4. aktywnie uczestniczy w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, zespole wychowawczym, szkoleniach tematycznych, spotkaniach z rodzicami zgodnie
      z wyznaczonym planem pracy szkoły,
    5. współpracuje z wychowawcami uwzględniając ich prawa i obowiązki zawarte w kompetencjach wychowawczych ZS w Kupnie,
    6. udziela uczniom pomocy pedagogicznej uwzględniając indywidualne potrzeby uczniów, szczególnie tych którzy wykazują trudności w uczeniu się,
    7. udziela pomocy w adaptacji uczniów niepełnosprawnych w zespołach klasowych,
    8. przeprowadza pedagogizację rodziców w zespołach klasowych w zależności od potrzeb i problemów występujących w konkretnej grupie klasowej,
    9. współpracuje z wychowawcami udzielając pomocy w analizowaniu zachowania, frekwencji uczniów regularnie naruszających zasady regulaminu ucznia Zespołu Szkół w Kupnie, szukając rozwiązań niwelujących problemy,
    10. współdziała z organami ścigania, kuratorami sądowymi, poradniami, na polecenie służbowe dyrektora szkoły,
    11. prowadzi indywidualne obserwacje uczniów w celu rozpoznawania problemów wychowawczych, stawiając diagnozę pedagogiczną, która pozwala uczniowi efektywnie funkcjonować w środowisku szkolnym,
    12. organizuje opiekę i pomoc materialną uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
    13. Wszystkie podejmowane działania pedagoga szkolnego mają na celu minimalizowanie codziennych problemów wychowawczych uczniów.
      Pedagog szkolny jest rzecznikiem ucznia i rodzica w relacjach z nauczycielami.